Αµερικανοί ηθοποιοί στο θεατρικό «Το κίτρινο φύλλο» υποδύονται (από αριστερά) την Κλερ Κλερµόντ, τον Τζον Παλιντόρι, τον λόρδο Βύρωνα, τη Μαίρη Σέλεϊ και τον Πέρσι Μπάις Σέλεϊ, που παρουσιάστηκε τον Ιανουάριο στο Σολτ Λέικ Σίτι. Δεξιά πορτρέτο της Κλερµόντ.
Καταπέλτης για τον Λόρδο Βύρωνα και τον ποιητή Πέρσι Μπάις Σέλεϊ είναι τα αποµνηµονεύµατα µιας γυναίκας που µόλις είδαν το φως της δηµοσιότητας. Με τα γραπτά της, η Κλερ Κλερµόντ «στολίζει» τον Λόρδο Βύρωνα και τον φίλο του, περιγράφοντάς τους ως δύο τύπους χωρίς ηθικές αναστολές, ως «τέρατα» που λάτρευαν τον ελεύθερο έρωτα.
Σύµφωνα µε τον «Οbserver», οι ιστορικοί ήδη θεωρούν τα κείµενα σπουδαία ανακάλυψη, η οποία έγινε τυχαία. Η πανεπιστηµιακός Ντέζι Χέι «έπεσε» πάνω τους στη δηµόσια βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης, αναζητώντας υλικό για το πρώτο της βιβλίο. Βρήκε τα χειρόγραφα — αποσπάσµατα αποµνηµονευµάτων — της Κλερ Κλερµόντ, ετεροθαλούς αδελφής της συγγραφέως Μαίρη Σέλεϊ, την οποία στην ...
.... εφηβεία άφησε έγκυο και εγκατέλειψε ο Λόρδος Βύρων, ενώ ήταν ήδη πατέρας ενός παιδιού από τη Σέλεϊ.
Στα 18 της, η Κλερµόντ µαγνήτισε τον Άγγλο ευγενή µε το χιούµορ, την εξυπνάδα και τα εκφραστικά µαύρα µάτια της. Γοητεύτηκε κι εκείνη και του δόθηκε. Ο Λόρδος Βύρων ήταν ήδη παντρεµένος, λίγο µετά τη βαρέθηκε, της ζήτησε να µη του στέλνει γράµµατα και της απαγόρευσε να βλέπει την Αλέγρα, καρπό της παράνοµης σχέσης τους, αµφισβητώντας ότι ήταν ο πατέρας. Μάλιστα έστειλε αµέσως το µωρό σε γυναικείο µοναστήρι, όπου πέθανε σε ηλικία πέντε ετών.
Η Κλερµόντ, στα 70 πια, εργαζόταν ως γκουβερνάντα, όταν έγραψε τα αποµνηµονεύµατά της, αφήνοντας µια πίκρα να διαποτίσει τα κείµενά της. Ο θυµός της αποτυπώνεται στις µουτζούρες και τις τροποποιήσεις.
«Υπό την επήρεια και το δόγµα του ελεύθερου έρωτα είδα τους δύο κορυφαίους ποιητές της Αγγλίας να µεταµορφώνονται σε τέρατα. Η µανία τους για ελεύθερο έρωτα τους “κατέτρωγε”». Για τον Λόρδο Βύρωνα σηµείωνε πως ήταν «µια ανθρώπινη τίγρης που έσβηνε τη δίψα της προκαλώντας πόνο σε ανυπεράσπιστες γυναίκες». Εντύπωση προκάλεσαν και οι χαρακτηρισµοί της για τον Σέλεϊ. «Κατηγορώντας τον για σκληρότητα, αποκαλύπτεται η σκοτεινή πλευρά της ζωής εκείνη την εποχή», λέει η δρ. Χέι.
Οι ιστορικοί πάντως γνώριζαν για τα αποµνηµονεύµατα, αλλά θεωρούσαν πως είχαν χαθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου