Σημαντικό μερίδιο στην αμερικανική αγορά έχει κατακτήσει το γιαούρτι ελληνικού τύπου, που θεωρείται πιο παχύ και κρεμώδες από το συνηθισμένο και άρα πιο γευστικό και υγιεινό. Τελευταία στοιχεία αναφέρουν ότι σε μία αγορά που εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 5,5 δισ. δολ., το «ελληνικό» γιαούρτι έχει κατακτήσει μερίδιο της τάξεως του 10%. ................
................Το ποσοστό αυτό αυξάνεται με διψήφιους ρυθμούς κάθε χρόνο. Οι καταναλωτές γιαουρτιού έχουν αυξηθεί κατά 60% την τελευταία δεκαετία.
Η στροφή των Αμερικανών στην υγιεινή διατροφή και η υψηλή διατροφική αξία του ελληνικού γιαουρτιού, έχουν δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ευνοϊκό κλίμα για το προϊόν αυτό στις ΗΠΑ, ισχυρίζονται παράγοντες της αγοράς.
Το γιαούρτι ελληνικού τύπου έγινε τόσο δημοφιλές εν μέρει επειδή έχουν αλλάξει οι διατροφικές συνήθειες των Αμερικανών, κατά τον αναλυτή της UBS David Palmer. Πολλοί Αμερικανοί επιλέγουν γιαούρτι για πρωινό αντί των δημητριακών.
Οι πωλήσεις
Οι πωλήσεις πέρυσι αυξήθηκαν κατά 7,8%, αλλά τα περιθώρια περαιτέρω αύξησης είναι ακόμη πολύ μεγάλα. Σημειώνεται ότι οι ΗΠΑ καταναλώνουν περίπου 11 κιλά γιαούρτι κατ’ άτομο ετησίως, ενώ σε άλλες αγορές όπως η γαλλική η κατανάλωση είναι επτά φορές μεγαλύτερη.
Θα περίμενε κανείς η ΦΑΓΕ να ηγείται της συγκεκριμένης κατηγορίας, καθότι βρίσκεται στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού από το 1990. Αλλά δεν συμβαίνει αυτό. Leader και με διαφορά είναι η εταιρεία Chobani που ανήκει στον μόλις 38 ετών Τούρκο επιχειρηματία Hamdi Ulukaya.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του BusinessWeek, η είσοδος του τελευταίου στην αγορά γιαουρτιού (έως τότε παρήγαγε άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως φέτα) πραγματοποιήθηκε μόλις το 2005 όταν αγόρασε μια γαλακτοκομική μονάδα κοντά στη Νέα Υόρκη. Επρόκειτο για μονάδα της Κraft Foods, την οποία είχε αποφασίσει να πουλήσει προκειμένου να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη άλλων καταναλωτικών αγαθών, όπως τα μπισκότα OREO. Πέρυσι η εταιρεία Chobani τριπλασίασε τις πωλήσεις της φτάνοντας τα 196 εκατ. δολ.
Τα προϊόντα της εταιρείας σήμερα βρίσκονται στις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής της χώρας, όπως οι Kroger, Whole Foods και Τarget δίπλα σε πολυεθνικά σήματα. Ο Hamdi Ulukaya λέει στο αφιέρωμα του BusinessWeek: «Τώρα πια δέχομαι σπάνια προσφορές για την εξαγορά της εταιρείας μου.
Όμως έχω αναγκαστεί να πω αρκετά ‘όχι’ σε διάφορες γλώσσες».
Το δρόμο για να περάσει το ελληνικό γιαούρτι στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού τον άνοιξε η εταιρεία ΦΑΓΕ. Αρχικά έκανε εκεί μόνο εξαγωγές. Το 2005 ιδρύθηκε η FAGE USA Dairy Industry Inc. με απώτερο σκοπό τη δημιουργία μονάδας παραγωγής στη Νέα Υόρκη. Τρία χρόνια αργότερα άρχισε να λειτουργεί το εργοστάσιό της για την παραγωγή του σήματος Τotal, μια επένδυση 100 εκατ. δολ. Σήμερα σύμφωνα με εκτιμήσεις, η ΦΑΓΕ είναι ο δεύτερος παίκτης στον κλάδο, ελέγχοντας μερίδιο 2,4% της συνολικής αγοράς γιαουρτιού. Στο σύνολο του κλάδου (περιλαμβάνονται όλοι οι τύποι γιαουρτιού) τα πρωτεία εμφανίζονται να κατέχουν οι πολυεθνικές General Mills και Danone.
Οι συνολικές πωλήσεις του σήματος Total της ΦΑΓΕ άγγιξαν στη χρήση που ολοκληρώθηκε στα τέλη Σεπτεμβρίου τα 123 εκατ. δολ., σημειώνοντας αύξηση κατά 57% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση. Η εταιρεία συνεργάζεται με περισσότερους από 2.000 retailers και τα γιαούρτια της βρίσκονται σε περισσότερα από 10.000 καταστήματα. Διατίθενται μέσω των αλυσίδων Kroger, Safeway, Publix Super Markets, Wegmans Food Markets κ.ά.
Και οι πολυεθνικές με συνταγή made in Greece
Η ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ άνοδος της κατανάλωσης «ελληνικού» γιαουρτιού προκαλεί πολυεθνικές όπως η Kraft Foods και η General Mills να διεκδικήσουν με δικά τους προϊόντα θέσεις που σήμερα κατέχουν μικρότεροι παραγωγοί.
Η Kraft Foods που είχε αποχωρήσει από την αγορά γιαουρτιού το 2004, επέστρεψε πρόσφατα. Από το φετινό Σεπτέμβριο πουλά ένα νέο γιαούρτι με το σήμα Athenos (της ομώνυμης εταιρείας τροφίμων της οποίας είναι ιδιοκτήτρια) μέσω της αλυσίδας Wal-Mart, με προοπτική να το διαθέσει σε όλα τα σημεία λιανικής της χώρας. Το συγκεκριμένο σήμα προσφέρεται σε 5 γεύσεις, ενώ η συσκευασία του είναι σχεδόν παρόμοια με αυτή της ΦΑΓΕ. Επιπρόσθετα, η εταιρεία Athenos παρασκευάζει τρόφιμα που περιλαμβάνονται στη μεσογειακή διατροφή, όπως φέτα, χούμους και pita chips.
Η General Mils διαθέτει από το Μάρτιο το ελληνικού τύπου γιαούρτι Yoplait. Το οποίο σύμφωνα με την εταιρεία περιέχει δύο φορές περισσότερες πρωτεΐνες από το κανονικό γιαούρτι. Στην χρήση πάντως που ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο το συγκεκριμένο προϊόν εμφάνισε πωλήσεις μειωμένες κατά 2%. Με σημαντικές αξιώσεις κινείται και η γνωστή αμερικανική εταιρεία Stonyfield Farm.
Η οποία προωθεί εδώ και τρία χρόνια στην αγορά το οργανικό γιαούρτι Oikos σε συσκευασία γαλανόλευκη, με σκηνές αιγαιοπελαγίτικες και με σκαλιστούς μαιάνδρους στο κεσεδάκι. Στη χρήση που ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο το σήμα Oikos εμφάνισε τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων κατά 88%.
Εξόρμηση ΟΛΥΜΠΟΣ
Μερίδιο στην ανάπτυξη του ελληνικού τύπου γιαουρτιού στην Αμερική διεκδικεί πλέον και η Όλυμπος. Ήδη το προϊόν της εταιρείας, το Original Greek Υogurt έχει τοποθετηθεί σε σούπερ μάρκετ της Νέας Υόρκης, της Μασαχουσέτης και του Κονέκτικατ. Τα πρώτα αποτελέσματα είναι ικανοποιητικά και η διοίκηση εκτιμά ότι η Dairy Olympus USA, θα εμφανίσει στα τέλη του 2011 πωλήσεις μεταξύ 2,5-3 εκατ. δολ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου