Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2010

Η Θεσσαλονίκη έχει και πάλι «Ανοιχτούς Ορίζοντες»

Ο Δημήτρης Εϊπίδης φαίνεται ότι δεν μπορεί να ξεφύγει από το πρώτο του παιδί, τους «Νέους Ορίζοντες», το παράλληλο και τόσο πετυχημένο τμήμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που διηύθυνε από το 1992 ώς το 2005...............

.............Τώρα που ανέλαβε ολόκληρη την ευθύνη του φεστιβάλ το επαναφέρει με ελαφρώς παραλλαγμένο τίτλο. Οι «Ανοιχτοί Ορίζοντες» θα κάνουν την πρεμιέρα τους στο 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (3-12 Δεκεμβρίου), ανανεωμένοι αλλά πάντα με ένα βασικό στόχο: την ανακάλυψη τάσεων και δημιουργών, που, όπως τονίζει ο Δημήτρης Εϊπίδης, «επανεφευρίσκουν την πρώτη ύλη του κινηματογράφου».

Μια πρώτη γεύση από τις επιλογές του Δημήτρη Εϊπίδη.

**«The Hunter» του Ιρανού Ράφι Πιτς. Με σασπένς και ρεαλισμό, η ταινία, που γυρίστηκε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου πριν από την επανεκλογή του Αχμαντινετζάντ, σχολιάζει δηκτικά την πολιτική κατάσταση στο Ιράν μέσα από μια ιστορία αυτοδικίας.

* «The imperialists are still alive!», ντεμπούτο της Ζέινα Ντούρα. Η ηρωίδα (Ελοντί Μπουσέ) είναι μια απελευθερωμένη γυναίκα από τη Μέση Ανατολή, που ζει στις ΗΠΑ και αισθάνεται πολίτις του κόσμου. Η ταινία αποδομεί με σαρκαστικό χιούμορ τα φυλετικά στερεότυπα και προβάλλει τη διαφορετικότητα.

* «Womb», η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του Ούγγρου Μπένεντεκ Φλιγκάουφ. Ενα ατύχημα χωρίζει ένα ερωτευμένο ζευγάρι, αλλά η γυναίκα, αδύναμη να αντέξει την απώλεια, αποφασίζει να κυοφορήσει τον κλώνο του αγαπημένου της. Μια φουτουριστικού τύπου οιδιπόδεια ερωτική ιστορία με αίσθηση μυστηρίου και υπόγεια σαρκική ένταση.

* «Mammuth», κωμωδία των Γκουστάβ ντε Κερβέρν και Μπενουά Ντελεπίν. Ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ ερμηνεύει έναν 60χρονο που προκειμένου να συνταξιοδοτηθεί, αναγκάζεται να αναζητήσει τους πρώην εργοδότες του. Αποτέλεσμα, ένα νοσταλγικό road trip στο παρελθόν του, εφαλτήριο αυτογνωσίας και αναθεώρησης. Παίζουν ακόμα η Ιζαμπέλ Ατζανί και η Αννα Μουγκλαλίς.

* «Α somewhat gentle man», μαύρη κωμωδία του Χανς Πέτερ Μόλαντ. Ο Στέλαν Σκάρσγκαρντ ερμηνεύει έναν άντρα που, έπειτα από την αποφυλάκισή του, προσπαθεί να επανενταχθεί σε μια βιομηχανική περιοχή του Οσλο.

* «How Ι ended this summer» του Αλεξέι Ποπογκρέβσκι. Σ' έναν καταθλιπτικό ρωσικό μετεωρολογικό σταθμό συνυπάρχουν -όχι και τόσο αρμονικά- ο αυστηρός Σεργκέι και ο απερίσκεπτος νεαρός Πάβελ (οι ηθοποιοί Σεργκέι Πουσκεπάλις και Γκριγκόρι Ντομπριγίν μοιράστηκαν την Αργυρή Αρκτο ανδρικής ερμηνείας στο Βερολίνο). Ενας υπαρξιακός εφιάλτης μετατρέπεται σε ψυχολογικό θρίλερ.

* «Silent souls» του Αλεξέι Φεντορτσένκο. Ενα λυρικό παραμύθι-ρέκβιεμ, που εκτυλίσσεται σαν ένα εθνογραφικό οδοιπορικό με φόντο τη ρωσική στέπα, στα χνάρια των Ταρκόφσκι και Παρατζάνοφ. Δυο άντρες ξεκινούν ένα ταξίδι για να τελέσουν την ταφή της γυναίκας του ενός, με βάση τα έθιμα της σχεδόν εξαφανισμένης φυλής των Μέρια.

Κέρδισε στις Κάνες βραβεία Ozella για καλύτερη φωτογραφία, FIPRESCI και Nazareno Taddei.

* «Notre jour viendra», η άκρως προκλητική πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του Ρομέν Γαβρά, γιου του Κώστα Γαβρά, σπουδή στον ρατσισμό, τη βία και τις ταξικές ανισότητες. Οι δύο ήρωες (Βενσάν Κασέλ και Ολιβιέ Μπαρτελεμί) βλέποντας πως δεν έχουν θέση στη Γαλλία, αναζητούν έναν τόπο για να ιδρύσουν μια νέα κοινωνία «στα μέτρα τους» και φτάνουν σε ακραίες συμπεριφορές. Ο Ρομέν Γαβράς είχε πειραματιστεί με το προβοκατόρικο εύρημα της ταινίας του λίγους μήνες πριν, στο βιντεοκλίπ «Born free» της Μ.Ι.Α., προκαλώντας αντιδράσεις για το βίαιο περιεχόμενό του.

* «The light thief» του Ακτάν Κουμπάτ. Σε ένα απομονωμένο χωριό του Κιργιστάν, που παραπαίει ανάμεσα στον μοντερνισμό και την παράδοση, ένας απλοϊκός ηλεκτρολόγος ονειρεύεται να προσφέρει σε όλους τους κατοίκους δωρεάν ρεύμα με αιολική ενέργεια. Η ταινία καυτηριάζει τα προβλήματα του Κιργιστάν -διαφθορά, νεποτισμό, αποτελματωμένη οικονομία.

* «The tree» της Τζούλι Μπερτουτσέλι. Μια τρυφερή ιστορία στην Αυστραλία για ένα μικρό κορίτσι που συνομιλεί μ' ένα δέντρο, πεπεισμένο ότι πρόκειται για τον χαμένο πατέρα της. Παίζουν η μικρή Μοργκάνα Ντέιβις και η Σαρλότ Γκενσμπούργκ. * 

Δεν υπάρχουν σχόλια :