ΤΗΝ ΩΡΑ που η εγχώρια οικονομία συρρικνώνεται και οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν δυσχέρειες, ο κλάδος της αγοράς παγωτού, που υπολογίζεται περίπου 200 εκατ. ευρώ, περνάει στα χέρια δύο πανίσχυρων πολυεθνικών ομίλων, της ολλανδικής Unilever, που έχει τα παγωτά Algida και της ελβετικής Nestle, που εξαγόρασε πριν από τέσσερα χρόνια τα παγωτά Δέλτα..............
................. Την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε η εξαγορά των παγωτών ΕΒΓΑ από την Unilever Hellas (μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες καλλυντικών, απορρυπαντικών, τροφίμων στην Ελλάδα, με ετήσιο τζίρο 624 εκατ. ευρώ). Είναι μέλος του ολλανδικού ομώνυμου πολυεθνικού ομίλου, με ετήσια έσοδα 40 δισ. ευρώ.
Η συμφωνία προβλέπει την εξαγορά των δραστηριοτήτων παγωτού της ιστορικής εγχώριας βιομηχανίας ΕΒΓΑ, εμπορικά σήματα (Scandal, Status κ.λπ.), διανομή, δίκτυο, αλλά όχι τις παραγωγικές εγκαταστάσεις. Αυτές θα συνεχίζουν να παράγουν παγωτά αλλά για λογαριασμό της Unilever. Ο ετήσιος τζίρος των παραπάνω προϊόντων αποτυπώθηκε στη συμφωνία στα 32 εκατ. ευρώ.
Είναι η δεύτερη φορά τα τελευταία χρόνια που ένας μεγάλος όμιλος τροφίμων και καταναλωτικών ειδών του εξωτερικού εξαγοράζει τα παγωτά μιας ελληνικής εταιρείας. Η πρώτη ήταν των παγωτών Δέλτα από τη Nestle. Και είναι εντυπωσιακό ότι με τις δύο εξαγορές η αγορά του τυποποιημένου παγωτού περνάει σε δύο πολυεθνικές σε ποσοστό 85%.
Ψάχνουν ρευστό
Το «ντιλ» έρχεται λίγες εβδομάδες μετά τη συμφωνία να πορευτούν μαζί οι δύο μεγαλύτερες ελληνικές βιομηχανίες γάλακτος Vivartia και ΜΕΒΓΑΛ και δείχνει την ανάγκη των εταιρειών να βρουν ρευστό με διάφορους τρόπους, είτε πουλώντας περιουσιακά στοιχεία είτε μέσω συνεργασιών ή άλλων κινήσεων.
Η συμφωνία της Unilever με την ΕΒΓΑ φέρνει στην πρώτη θέση της εγχώριας αγοράς παγωτού τον ολλανδικό όμιλο με μερίδιο 44,5% (πριν την εξαγορά, είχε μερίδιο αγοράς 20,6% και ήταν στην τρίτη θέση, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI. Η ΕΒΓΑ είχε μερίδιο 23,9% και ήταν δεύτερη).
Το μερίδιο της Nestle παραμένει περίπου 40%, αλλά ο ελβετικός όμιλος περνά στη δεύτερη θέση από την πρώτη που ήταν προηγουμένως.
Ο τρίτος παίκτης είναι η εταιρεία ΚΡΙ-ΚΡΙ από τις Σέρρες, η οποία μετά τις εξελίξεις παραμένει αμιγώς ελληνική γαλακτοβιομηχανία. Η ΚΡΙ-ΚΡΙ μπήκε δυναμικά στην αγορά παγωτού τα τελευταία χρόνια και με τη βοήθεια της διαφήμισης, με τον Σάκη Ρουβά να τρώει παγωτό, διεκδίκησε καλύτερη θέση. Το μερίδιο αγοράς της προσεγγίζει πανελλαδικά το 5% το 2009, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, αλλά είναι σημαντικά υψηλότερο στη βόρεια Ελλάδα.
Τα γεγονότα των τελευταίων ετών περιγράφουν έναν επιχειρηματικό πόλεμο για την πρωτοκαθεδρία στην αγορά παγωτού. Ταυτόχρονα αποτυπώνουν την αγωνία των ελληνικών εταιρειών να παραμείνουν βιώσιμες έστω και μέσω της συρρίκνωσης των δραστηριοτήτων τους. Θυμίζουμε πως η Nestle πριν εξαγοράσει τα παγωτά Δέλτα είχε μερίδιο αγοράς που δεν ξεπερνούσε το 5%. Με την εξαγορά έγινε ηγέτιδα στον κλάδο. Τώρα οι «Ολλανδοί» της Unilever Hellas «πλειοδοτούν» και ξεπερνούν τον μεγάλο αντίπαλο.
Η αξία της αγοράς παγωτού σε τιμές λιανικής υπολογίστηκε σε 213,1 εκατ. ευρώ το 2009 ή 24,1 εκατ. λίτρα, σύμφωνα με την IRI. Εφέτος η αγορά συρρικνώνεται σύμφωνα με στοιχεία της ελληνικής στατιστικής υπηρεσίας, που δείχνουν ότι η παραγωγή παγωτού μειώθηκε 7% την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2010.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου