Πέμπτη 7 Οκτωβρίου 2010

Οπισθεν... ολοταχώς σε μικρά αυτοκίνητα και κυβικά!

Κλείνουν η μία μετά την άλλη οι εκθέσεις λόγω της κρίσης που πλήττει τον κλάδο- Απώλειες δισεκατομμυρίων για τα κρατικά ταμεία - Τον «κώδωνα του κινδύνου» κρούει ο ΣΕΑΑ. ................

..............Πολλά χρόνια πίσω γύρισε την αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα η οικονομική κρίση, καθώς ο συνδυασμός των τεκμηρίων διαβίωσης, της υψηλής φορολογίας των καυσίμων και της διακοπής της χρηματοδότησης από τις τράπεζες οδηγεί τους καταναλωτές να προτιμούν τα μικρά και οικονομικά αυτοκίνητα πόλης αντί των πολυτελών SUV που είχαν κατακλύσει τους ελληνικούς δρόμους. «Πάνω που πήγαμε να γίνουμε “Ευρωπαίοι” οδηγώντας αυτοκίνητα 1.600 κυβικών εκατοστών και άνω, ξαναγυρίζουμε στη δεκαετία του ΄80 όπου τα οχήματα των 1.000 κυβικών αποτελούσαν την πλειονότητα των αυτοκινήτων που κυκλοφορούσαν στη χώρα μας» διαπιστώνει έμπορος αυτοκινήτων στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, ο οποίος βλέπει στην έκθεσή του αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού για τα οποία οι παραγγελίες πριν από λίγα χρόνια υλοποιούνταν το λιγότερο σε έξι μήνες, τώρα να μένουν στα αζήτητα και παρά τις προσφορές που κάνει στους πελάτες δεν καταφέρνει να τα πουλήσει.

Πράγματι η εκτόξευση της τιμής της βενζίνης στο 1,5 ευρώ έχει οδηγήσει τη συντριπτική πλειονότητα των αγοραστών σε αυτοκίνητα μικρού κυβισμού και διαστάσεων, της κατηγορίας περίπου των 10.000 ευρώ, περιορίζοντας έτσι και τον τζίρο και τα κέρδη για τους εμπόρους, αλλά και τα φορολογικά οφέλη για το κράτος.

Η αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων των Ελλήνων έχει οδηγήσει την αγορά αυτοκινήτου στην πιο βαθιά κρίση των τελευταίων ετών.

Οι συνέπειες είναι ανυπολόγιστες τόσο για τα δημόσια έσοδα όσο και για την απασχόληση στον κλάδο αλλά και στην επιχειρηματικότητα στη χώρα μας. Η κυβέρνηση στην προσπάθειά της να βρει έσοδα προχώρησε πρόσφατα σε αύξηση των τελών ταξινόμησης και του ΦΠΑ, δίνοντας έτσι τη χαριστική βολή όχι μόνο στον κλάδο, αλλά και στην εισροή ζεστού χρήματος στα κρατικά ταμεία, καθώς τα παραπάνω μέτρα έγιναν μπούμερανγκ αποτρέποντας τους έστω και περιορισμένους πιθανούς αγοραστές να προχωρήσουν σε απόκτηση νέου ΙΧ. Τα ετήσια δημοσιονομικά έσοδα από την αγορά αυτοκινήτου πριν από την κρίση υπερέβαιναν το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ εφέτος, που έχει προϋπολογιστεί να εισπραχθεί περίπου 1 δισ. ευρώ, είναι πλέον βέβαιο ότι η εισροή δεν θα ξεπεράσει τα 650 εκατ. ευρώ. Η υστέρηση των εσόδων το 2010 από την αγορά του αυτοκινήτου κατά 350 ως 400 εκατ. ευρώ αναλογεί σε ημερήσια βάση σε περίπου 1 εκατ. ευρώ.

Η συρρίκνωση στην αγορά είναι ραγδαία και οι αντιπροσωπείες η μία μετά την άλλη έχουν περιορίσει δραστικά τόσο τις εκθέσεις και τα συνεργεία όσο και το προσωπικό τους. Ακόμη, οι leaders της αγοράς που είχαν δεκάδες σημεία πώλησης έχουν περιέλθει σε δεινή κατάσταση και σε όποιον κεντρικό δρόμο και αν κοιτάξεις τεράστια καταστήματα, στα οποία είχαν επενδυθεί εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, έχουν εγκαταλειφθεί και οι ιδιοκτήτες τους αναζητούν μάταια ενοικιαστή.

Το ένα λουκέτο διαδέχεται το άλλο και τα «φέσια» από ακάλυπτες επιταγές στην αγορά πέφτουν βροχή.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί επίσημος dealer μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος πωλούσε περισσότερα από 100 αυτοκίνητα τον μήνα και τώρα έχει περιοριστεί σε 10 μόλις ταξινομήσεις μηνιαίως στην καλύτερη περίπτωση, περιορίζοντας τις εκθέσεις του και τα συνεργεία από τρία σημεία σε ένα και το προσωπικό από 85 άτομα σε μόλις 12. Οπως τονίζει ο ίδιος μιλώντας στο «Βήμα», «είναι πολλές οι αιτίες που η αγορά έχει φθάσει σε αυτό το σημείο,αλλά κανένας από την κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένος να κάνει το παραμικρό για να μην αφανιστεί ένας κλάδος που έχει συνεισφέρει με εκατοντάδες δισεκατομμύρια στην εθνική οικονομία.Το κλείσιμο της στρόφιγγας του δανεισμού από τις τράπεζες, από τη μια, καθώς καιη αγωνία των καταναλωτών για την επόμενη ημέρα,η διαρκώς αυξανόμενη φορολογία στα τέλη ταξινόμησης και το θολό τοπίο με τα τέλη κυκλοφορίας έχουν στρεβλώσει την αγορά που αναζητεί μάταια διέξοδο».

Πάγωσε το όνειρο της απόσυρσης
 Το μέτρο της απόσυρσης, το οποίο κυκλοφορούσε έντονα στο τέλος του καλοκαιριού και είχε ζωντανέψει τις ελπίδες του κλάδου για μια ανάσα που θα μπορούσε να βγάλει τον κλάδο από την ύφεση και το περίμεναν ως μάννα εξ ουρανού οι έμποροι αλλά και οι καταναλωτές, μπήκε στο ψυγείο. Σύμφωνα με τους εμπόρους, με την εφαρμογή του μέτρου το όφελος για τα έσοδα θα ήταν πολλαπλάσιο από το όποιο κόστος των κινήτρων, χωρίς να υπολογιστούν τα οφέλη από τη διαγραφή και καταστροφή χιλιάδων ρυπογόνων οχημάτων.

Εκλεισαν οι 7 στις 10 μάντρες μεταχειρισμένων
Ούτε τρία στα δέκα αιτήματα για δάνεια που αποστέλλουν στις τράπεζες δεν εγκρίνονται
Γ ια τους «μικρούς» της αγοράς - οι οποίοι λόγω της άφθονης και εύκολης χρηματοδότησης από τις τράπεζες είχαν εξαπλωθεί πέρα από τις δυνάμεις τους- οι πόρτες του δανεισμού είναι ερμητικά κλειστές, οπότε το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο.

Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία, έχουν κλείσει οι επτά στις δέκα «μάντρες» που πωλούσαν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καθώς ούτε τρία στα δέκα αιτήματα για δάνεια που αποστέλλουν στις τράπεζες δεν εγκρίνονται. «Πρώτα κάνουμε “ανάκριση” στον ενδιαφερόμενο αγοραστή για τα δάνεια και τις υποχρεώσεις του προς τις τράπεζες και μετά προχωρούμε να δείξουμε στον πελάτη το αυτοκίνητο που τον ενδιαφέρει» αναφέρει χαρακτηριστικά έμπορος που δραστηριοποιείται στην εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το εξωτερικό.

Από την άλλη, ένας καινούργιος «ανταγωνιστής» έχει εμφανιστεί στον κλάδο και απειλεί να τους πάρει το μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα των πωλήσεων. Πρόκειται για τις τράπεζες που τείνουν να προσθέσουν στο αντικείμενο των ερ γασιών τους και το εμπόριο αυτοκινήτων καθώς χιλιάδες αυτοκίνητα, όταν οι ιδιοκτήτες τους αδυνατούν να πληρώσουν τις δόσεις, κατάσχονται και στη συνέχεια διατίθενται σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές. Σύμφωνα με πληροφορίες, έως σήμερα έχουν κατασχεθεί περισσότερα από 30.000 οχήματα και ο αριθμός αυτός αυξάνεται ραγδαία.

Εξάλλου, οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχουν απαξιωθεί και δύσκολα οι καταναλωτές προχωρούν σε πώληση ή ανταλλαγή οχημάτων: πριν από μία πενταετία π.χ. είχαν πληρώσει 20.0000 ευρώ και τώρα καλούνται να το πουλήσουν προς 2.000-3.000 ευρώ υπό την προϋπόθεση να αγοράσουν κάποιο άλλο.

Ρorsche σε τιμή ευκαιρίας

Οποιος κάνει μια μικρή έρευνα στην αγορά, θα βρει μεταχειρισμένα αυτοκίνητα πολυτελείας σε τιμές που μέχρι πρόσφατα ήταν αδιανόητες.

Ετσι, μια Ρorsche Cayenne ή ένα Grand Cherokee, που το 2003 είχαν αγοραστεί άνω των 90.000 ευρώ, πωλούνται κάτω από 20.000 ευρώ και δεν τα αγοράζει κανένας. Το ίδιο περίπου συμβαίνει και με άλλα φθηνότερα αυτοκίνητα: π.χ., μια Μercedes CLΚ 2.000 κ.εκ., μοντέλο του 2004 με 40.000 χιλιόμετρα, αγορασμένη προς 48.000 ευρώ δεν μπορεί να πουληθεί ούτε 15.000 ευρώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια :