Πέμπτη 29 Απριλίου 2010

Η υπεύθυνη του Τομέα Τουριστικής Ανάπτυξης της Ν.Δ., κα Όλγα Κεφαλογιάννη για τον Τουρισμό ….

Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,
Η σημερινή οικονομική και πολιτική συγκυρία βρίσκει τον ελληνικό τουρισμό μπροστά σε μια κρίσιμη επιλογή. Από τη μια, υπάρχει ο δρόμος της ανάπτυξης, παρά τα εμπόδια που ύψωσε η κρίση. Από την άλλη υπάρχει ο δρόμος της μοιρολατρίας και της παραίτησης , που αργά ή γρήγορα θα οδηγήσει σε μαρασμό. Για τη Νέα Δημοκρατία, δεν υπάρχει κανένα δίλημμα. Ο τουρισμός συμβάλλει κατά 18% στο ΑΕΠ. Καλύπτει το 16% της αγοράς απασχόλησης. Προσφέρει πολλαπλά στην οικονομική ανάπτυξη, αναδεικνύοντας την Ελλάδα διεθνώς ανταγωνιστική. Και είναι ο μόνος τομέας, μαζί με την Ναυτιλία, που το πετυχαίνει. Γι’ αυτό, ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση. Ως τέτοια οφείλουμε να τον αντιμετωπίζουμε. Όλα αυτά τα δεδομένα, δείχνουν ‘αναγκαστική πορεία’ προς το δρόμο της ανάπτυξης.
Ακόμα και αν μια σειρά από σοβαρά προβλήματα, κάνει το δρόμο αυτό πιο δύσκολο και απαιτητικό. Η κρίση μπορεί να ....

..... κατάφερε μέχρι τώρα στη χώρα μας ηπιότερης έκτασης πλήγματα στον τουρισμό από ότι σε άλλες χώρες της Ευρωζώνης.
- Ωστόσο μείωσε της αφίξεις.
- Έβαλε φρένο στην κατανάλωση των επισκεπτών.
- Διόγκωσε τα διαρθρωτικές αδυναμίες που προϋπήρχαν και υπονόμευαν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού.
Δεδομένων όλων αυτών, θα περίμενε κανείς από την πλευρά της Κυβέρνησης μέτρα ‘στήριξης’. Σχέδιο και ολοκληρωμένη πολιτική πρόταση. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν δυσκολίες. Στην παρούσα φάση, επιβάλλεται να αυξηθούν τα κρατικά έσοδα και να μειωθεί η κρατική δαπάνη. Δεν θα πούμε το αντίθετο. Δεν πρόκειται να λαϊκίσουμε. Δεν πρόκειται να κάνουμε αντιπολίτευση όπως το ΠΑ.ΣΟ.Κ. Περιμέναμε μέτρα προς κάθε κατεύθυνση. Στρατηγικά βήματα ανακούφισης του τουρισμού από τις συνέπειες της κρίσης. Πολιτικές επιλογές με μακροπρόθεσμο όφελος. Δυστυχώς, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. έβαλε τον Τουρισμό στον ‘αυτόματο πιλότο’.
- Με το ‘καλημέρα σας΄ κατάργησε το Υπουργείο Τουρισμού. Η συνέχεια ήταν ανάλογη…
- Ανακοινώνει το κλείσιμο γραφείων εξωτερικού του ΕΟΤ, χωρίς να αποσαφηνίζει τα κριτήρια επιλογής εκείνων που θα κλείσουν, αλλά και χωρίς να εξηγεί, ποιος θα αναλάβει να συνεχίσει το έργο του ΕΟΤ, εκεί όπου πρόκειται να κλείσουν τα γραφεία του.
- Καθυστερεί δραματικά την καμπάνια προώθησης και προβολής του τουριστικού προϊόντος.
- Αφήνει για μήνες να μένουν αναπάντητα δημοσιεύματα που δυσφημούν τη χώρα.
- Αυξάνει το Φ.Π.Α. κατά 2 μονάδες, σε μια περίοδο χαμηλής ρευστότητας, και αγωνίας να κρατηθούν οι αφίξεις τουλάχιστον στα περσινά επίπεδα.
Με αυτό τον τρόπο… η κυβέρνηση αυτοακυρώνεται.
Πριν από ένα χρόνο μιλούσε για μείωση του Φ.Π.Α. στις τουριστικές επιχειρήσεις.
Τώρα βάζει σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού, ζημιώνοντας το ίδιο το Δημόσιο.
Διότι η αύξηση του Φ.Π.Α. ακόμα και αν σε πρώτο χρόνο αποδειχθεί επωφελής, μακροπρόθεσμα αναμένεται να επιφέρει μείωση των φορολογικών εσόδων, ως αποτέλεσμα της μειωμένης ανταγωνιστικότητας, σε μια χώρα που είναι ήδη ακριβή τα τελευταία χρόνια.
Σε αντίθεση με την πρωτοφανή ανευθυνότητα του ΠΑ.ΣΟ.Κ. απέναντι στον ηγετικό τομέα της ελληνικής οικονομίας, η Νέα Δημοκρατία, το διάστημα 2004 – 2009, έκανε σημαντικά βήματα για τον τουρισμό.
Ενδεικτικά αναφέρω …
· Ίδρυσε αυτόνομο υπουργείο τουρισμού.
· Χρηματοδότησε από το Γ ΚΠΣ σημαντικές δράσεις ανάπτυξης τουριστικών υποδομών.
· Συμπεριέλαβε στον αναπτυξιακό νόμο εκατοντάδες επενδυτικά σχέδια στον τομέα του τουρισμού.
· Προχώρησε στο ειδικό χωροταξικό του τουρισμού καθώς και σε ρυθμίσεις για την προώθηση της τουριστικής κατοικίας.
· Κατάρτισε ολοκληρωμένο πρόγραμμα προβολής του Ελληνικού Τουρισμού.
· Στήριξε στην κρίση τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις με επιχορηγήσεις για το εποχικό προσωπικό.
· Εφάρμοσε την λειτουργική τακτοποίηση των τουριστικών καταλυμάτων.
· Διαμόρφωσε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη του Ιαματικού Τουρισμού.
· Προέβη σε ρυθμίσεις σε ζητήματα κορεσμού στην ανέγερση τουριστικών καταλυμάτων.
· Σχεδίασε τους δορυφόρους λογαριασμούς τουρισμού και το τουριστικό παρατηρητήριο.
Να συμπληρώσω, πως το γεγονός ότι η κρίση έπληξε λιγότερο τον ελληνικό τουρισμό σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες εντός Ευρωζώνης δεν είναι κάτι που χαρίστηκε.
Ήταν αποτέλεσμα προσπάθειας της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να κρατήσει τον τουρισμό στο κέντρο της ανάπτυξης.
Να στηρίξει την αγορά και να κάνει τις συνέπειες της κρίσης πιο ήπιες για τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους.
Πάντα και παντού όμως υπάρχει περιθώριο για αυτοκριτική.
Θα μπορούσαν να είχαν γίνει περισσότερα.
Θα μπορούσαν να είχαν προχωρήσει περισσότερες και πιο τολμηρές διαρθρωτικές αλλαγές.
Δεν τις κάναμε …
Δε φοβόμαστε να το παραδεχτούμε.
Έπρεπε να ήμασταν πιο αποφασιστικοί, να είχαμε χτυπήσει τη γραφειοκρατία, να είχαμε ξεκαθαρίσει εξ’ αρχής τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Τουρισμού, να είχαμε καταπολεμήσει την επικάλυψη αρμοδιοτήτων.
Να είχαμε συγκρουστεί με συντεχνίες, συμφέροντα και προνομιούχους.
Να πω όμως κάτι ακόμα… Πολλά δεν έγιναν ως όφειλαν επειδή βρίσκαμε πάντα μπροστά μας τη στείρα άρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Σας θυμίζω…όταν εμείς συζητούσαμε την άρση του καμποτάζ και διεκδικούσαμε την απελευθέρωση της κρουαζιέρας από τον ακραίο και αναχρονιστικό προστατευτισμό, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. μας κατηγορούσε για αντιλαϊκές πολιτικές και για αντικοινωνικά μέτρα.
Σήμερα, κάνει αυτά που απέρριπτε…
Μόνο που σήμερα, έχει απέναντι μια υπεύθυνη αντιπολίτευση.
Αυτή είναι η διαφορά μας.
Δεν λέμε «όχι για το όχι».
Ασκούμε κριτική με επιχειρήματα.
Συντασσόμαστε με ό,τι μπορεί να ωφελήσει τη χώρα.
Είμαστε αντίθετοι σε ό,τι τη βλάπτει.
Αν το ΠΑ.ΣΟ.Κ. είχε δείξει νωρίτερα ανάλογη υπευθυνότητα, η άρση του καμποτάζ θα είχε πραγματοποιηθεί μια ώρα αρχύτερα.
Η χώρα δεν θα είχε τις απώλειες εσόδων που είχε μέχρι σήμερα.
Τα άμεσα και έμμεσα οφέλη του τουρισμού κρουαζιέρας θα είχαν ήδη ωφελήσει σημαντικά τα λιμάνια μας, και σε όρους οικονομικής ανάπτυξης, και σε όρους εκσυγχρονισμού των υποδομών.
Δυστυχώς τόσα χρόνια όσοι θερίζανε ανέμους, τώρα σπέρνουν θύελλες με αρνητικές επιπτώσεις για όλους.
Τα τελευταία γεγονότα στο λιμάνι του Πειραιά μόνο ντροπή μπορούν να προκαλέσουν .
Εχθές, ως επακόλουθο των γεγονότων, αποφασίστηκε το κρουαζιερόπλοιο ΖΕΝΙΘ να πάψει να πραγματοποιεί δρομολόγια στην Ελλάδα.
Λίγες μέρες πριν –με την αδικαιολόγητη ανοχή της κυβέρνησης και την άρνηση της να εφαρμόσει το νόμο- οι απεργοί απέτρεψαν τους ταξιδιώτες να επιβιβαστούν στο πλοίο, προκαλώντας τεράστιες ζημιές.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΤΕ, €10 εκατ. λιγότερα και 400 νέοι άνεργοι θα είναι το αποτέλεσμα της διακοπής αυτής.
Και αυτό, είναι κάτι παραπάνω από εξωφρενικό. Είναι αδιανόητο τον 21ο αιώνα ένα κρουαζιερόπλοιο να μη μπορεί να επιβιβάζει ή να αποβιβάζει τουρίστες σε μια Ευρωπαϊκή χώρα.
Είναι αδιανόητο για μια χώρα που πάλεψε επί δεκαετίες για να κερδίσει διεθνώς καταξίωση και αναγνώριση ως τουριστικός προορισμός, να διασύρεται με αυτό τον τρόπο.
Απλά, είναι ντροπή για την Ελλάδα.
Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,
Εκτός από το να αναζητούμε ευθύνες, να κάνουμε κριτική και αυτοκριτική, να αναζητούμε τι έγινε και τι δεν έγινε μέχρι τώρα, είναι σημαντικό και χρήσιμο να πάμε στο δια ταύτα.
Να προτείνουμε δράσεις.
Να ρίξουμε στο τραπέζι θεσμικές αλλαγές, που θα αντιμετωπίζουν τα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα του τουριστικού τομέα.
Να δώσουμε λύσεις για τη στήριξη της τουριστικής αγοράς και την επιστροφή της στην ανάκαμψη.
Να κάνουμε ό,τι δεν κάναμε τις τελευταίες δεκαετίες.
Ακούγεται φιλόδοξο, είναι όμως μονόδρομος.
Η οικονομική κρίση, σε συνδυασμό με τις προϋπάρχουσες διαρθρωτικές αδυναμίες και τα στραβοπατήματα της σημερινής κυβέρνησης, υπαγορεύουν νέους στόχους.
- Πρώτος στόχος: Θέλουμε έναν τουρισμό - όχημα εξόδου από την κρίση, που μπορεί να απομακρύνει τον κίνδυνο της ύφεσης και για άλλους συνδεδεμένους οικονομικούς κλάδους, όπως είναι η εστίαση, οι μεταφορές, η γεωργία, η μικρής κλίμακας βιομηχανία και η ψυχαγωγία.
- Δεύτερος στόχος: Θέλουμε έναν τουρισμό που συμβάλλει καθοριστικά στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και μπορεί να λειτουργήσει σαν μαγνήτης στην προσέλκυση ξένων κεφαλαίων.
- Τρίτος στόχος: Θέλουμε έναν νέο, εξελιγμένο, σύγχρονο τουρισμό, που ξεφεύγει από τα αναπτυξιακά πρότυπα του παρελθόντος.
Βοηθά την Ελλάδα να καλύψει την απόσταση που της υπολείπεται από άλλους πιο ανταγωνιστικούς προορισμούς.
Για να μπορέσουμε ρεαλιστικά να προσεγγίσουμε τους στόχους αυτούς, υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις, τις οποίες είναι προφανές ότι αγνοεί η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Η μία, αφορά τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Η τουριστική ανάπτυξη δε νοείται να ξεφεύγει από το μοντέλο ισορροπίας μεταξύ της οικονομίας, της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.
Η αειφορία είναι ο πρώτος και βασικός στόχος για τη Νέα Δημοκρατία, όχι μόνο για τον Τουρισμό αλλά για κάθε παραγωγικό τομέα της οικονομίας.
Η ανάπτυξη με σεβασμό στις ιδιαιτερότητες του φυσικού τοπίου, την αρχιτεκτονική παράδοση, την πολιτιστική κληρονομιά, τις συνήθειες των τοπικών κοινωνιών.
Άλλη προϋπόθεση, είναι η ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.
Δεν πρόκειται να πάμε πολύ μακριά στην επίτευξη των στόχων για τον τουρισμό αν δεν εξασφαλίσουμε πρώτα υψηλή ποιότητα σε κάθε στάδιο παροχής προϊόντος ή υπηρεσίας.
Και βεβαίως, ποιότητα δε σημαίνει μόνο ‘καλό προϊόν’.
-- Σημαίνει μεγάλη συμμετοχή των νέων τεχνολογιών, που θα βελτιώσουν την εικόνα και την απόδοση των κρατικών φορέων και των επιχειρηματιών.
-- Σημαίνει έγκαιρο και στοχευμένο μάρκετινγκ που θα προσελκύσει τουρίστες υψηλού
οικονομικού και μορφωτικού επιπέδου.
-- Σημαίνει εξασφάλιση της προσβασιμότητας του τουριστικού προϊόντος, με συχνές αναθεωρήσεις της διαδικασίας έκδοσης βίζα, σαν αυτή που έγινε πρόσφατα για τους επισκέπτες από τη Ρωσία, σαν αυτή που ζητούν για παράδειγμα τώρα οι κάτοικοι της Χίου, για τους επισκέπτες από την Τουρκία προκειμένου να αναθερμανθεί η τοπική τουριστική αγορά.
Μια τελευταία προϋπόθεση προσέγγισης των στόχων για τον τουρισμό, είναι η διαφοροποίηση.
Χρειάζεται, άμεσα να γίνει εμπλουτισμός του προσφερόμενου προϊόντος, με εξειδικευμένα νέα προϊόντα.
Με περισσότερη ποικιλία ειδικών μορφών τουρισμού, που θα συμβάλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Εναλλακτικών και σύγχρονων μορφών, όπως ο γαστρονομικός και οινικός, ο θαλάσσιος, ο περιηγητικός και ο πολιτιστικός τουρισμός, που θα ήταν εύκολο να αναπτυχθούν καθώς υπάρχουν οι φυσικοί και πολιτιστικοί πόροι.
Η Νέα Δημοκρατία με συναίσθηση των αναγκών, εντοπίζει τα πολλά και χρονίζοντα προβλήματα που μαστίζουν τον ελληνικό τουρισμό.
Σε αυτό το πλαίσιο είμαστε σε θέση, να προτείνουμε κατευθύνσεις μέτρων προς ένα νέο, βιώσιμο τουριστικό προϊόν.
Όσο αφορά το θεσμικό πλαίσιο, ξεκινάω από το βασικότερο που είναι η επανίδρυση αυτόνομου Υπουργείου Τουρισμού, - με ξεκάθαρο επιτελικό ρόλο, χωρίς περιπλοκές συναρμοδιοτήτων, με ουσιαστικό κύρος, ανάλογο με τη συνεισφορά του τουριστικού τομέα στην οικονομία, την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή.
- Προπαντός, με διαφάνεια στην οργάνωση και τη διοίκηση, και με στελέχωση από έμπειρους τεχνοκράτες του τουριστικού τομέα.
Στο ίδιο πλαίσιο μέτρων συμπεριλαμβάνεται η αναδιοργάνωση του ΕΟΤ. Η μετεξέλιξή του δηλαδή σε οργανισμό προώθησης του τουριστικού προϊόντος και συντονισμού όλων των κρατικών φορέων με δραστηριότητες προβολής.
Να συμπληρώσω ότι το έργο του ΕΟΤ δε μπορεί και δεν πρέπει να επικεντρώνεται αποκλειστικά στην προβολή της Ελλάδας ως χώρα. Χρειάζεται να καλύπτει και μεμονωμένα προορισμούς ή περιφέρειες, κατά το παράδειγμα του ροδιακού οργανισμού PROTOUR , ο οποίος χαρτογραφεί και προβάλλει ολοκληρωμένα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ρόδου ως τουριστικού προορισμού.
Στο επίπεδο της επιχειρηματικότητας, προτείνουμε μέτρα όπως
- την μετατροπή του επιδόματος ανεργίας σε επίδομα απασχόλησης,
- τη διάθεση κοινοτικών πόρων μέσω του ΕΣΠΑ,
- τη στήριξη της καινοτομίας, της τεχνολογικής αναβάθμισης και της υγιούς επιχειρηματικότητας.
Ειδικά η καινοτομία και η τεχνολογία πρέπει να αποτελέσουν κεντρικές προτεραιότητές μας.
Για να εκσυγχρονιστούν οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις, χρειάζεται να είναι τεχνολογικά δικτυωμένες.
Μπορούν να κερδίσουν σημαντικά οφέλη εκμεταλλευόμενες τη δυναμική του διαδικτύου όχι μόνο για προβολή και διαφήμιση αλλά και για την προσφορά δυναμικών πακέτων.
Μια τάση που κερδίζει όλο και πιο πολύ έδαφος. Βοηθά τον καταναλωτή να αγοράσει απευθείας από την επιχείρηση και του δίνει τη δυνατότητα να φτιάξει το ‘πακέτο’ των διακοπών του σύμφωνα με τις δικές του ανάγκες και προτιμήσεις. Για να γίνει αντιληπτό πόσο σημαντικό είναι αυτό το εργαλείο σκεφτείτε μόνο, ότι στη Βρετανία, μια από τις 2 πρώτες αγορές για την Ελλάδα, το 37% της πώλησης τουριστικών πακέτων γίνεται μέσω των δυναμικών πακέτων του διαδικτύου.
Σε αυτή την κατεύθυνση θα ήθελα να προσθέσω την τεράστια ανάγκη δραστικού περιορισμού της γραφειοκρατίας, που εμποδίζει τις τουριστικές επενδύσεις και την ελεύθερη ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Εξίσου σημαντική είναι η εκπαίδευση και κατάρτιση στην οργάνωση και διοίκηση τουριστικών επιχειρήσεων και στα τουριστικά επαγγέλματα.
Είναι σαφές ότι σήμερα, η ποιότητα της τουριστικής παιδείας είναι ανεπαρκής. Σημαντικό τμήμα του εργατικού δυναμικού (Έλληνες και οικονομικοί μετανάστες), στερείται επαγγελματικής εξειδίκευσης, ικανότητας επικοινωνίας και εξοικείωσης με τις νέες τεχνολογίες.
Αυτό καθιστά την εκπαίδευση από τις πανεπιστημιακές σχολές και τον ΟΤΕΚ, αλλά και την συνεχή κατάρτιση, ακόμα πιο ζωτικές προϋποθέσεις για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Να συμπληρώσω ακόμα, ότι η εκπαίδευση στην παροχή καινοτόμων τουριστικών προϊόντων μπορεί να συμβάλλει και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Για παράδειγμα, η εκπαίδευση σε σχολή ελληνικής γαστρονομίας μπορεί να προκαλέσει ζήτηση επαγγελματιών στην εναλλακτική αγορά του γαστρονομικού τουρισμού.
Στον τομέα των υποδομών, των μεταφορών και της χωροταξίας, χρειάζεται να γίνουν ανάλογα βήματα. Κρίνουμε ότι οι υφιστάμενες υποδομές χρειάζονται αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό.
Η δημιουργία νέων υποδομών υψηλών προδιαγραφών μπορεί να ενισχύσει την τουριστική ανάπτυξη, να αναδείξει νέα είδη τουρισμού αλλά και νέους προορισμούς.
Σήμερα, πολλά αεροδρόμια, λιμάνια, οδικά δίκτυα, μαρίνες, γήπεδα γκολφ, χώροι στάθμευσης, συνεδριακά κέντρα και άλλες υποδομές, είναι κατώτερα των προσδοκιών, τόσο για τους τουριστικούς επιχειρηματίες όσο και για τους ίδιους τους επισκέπτες.
Στο πλαίσιο της χωροταξίας, προτείνουμε την εξειδίκευση του ειδικού χωροταξικού σχεδιασμού, με σωστές εφαρμογές απόσυρσης ξενοδοχειακών μονάδων εκτός σχεδίου, ανάπτυξη της τουριστικής κατοικίας υψηλών προδιαγραφών και υποδομές που θα βάζουν σε τάξη το σημερινό χαώδες τουριστικό τοπίο.
Ο επόμενος άξονας μέτρων αφορά τη στρατηγική προώθησης και προβολής του τουριστικού προϊόντος.
Θεωρούμε απαραίτητο η στρατηγική αυτή να έχει διάρκεια χρόνου, να αναδεικνύει στοχευμένα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της διαρκώς μεταβαλλόμενης τουριστικής αγοράς.
Οι συνεχείς αλλαγές κατευθύνσεων και λογοτύπων, αλλά και προσώπων στα καίρια πόστα του τουρισμού δείχνουν προς τα έξω σύγχυση προτεραιοτήτων, στόχων και μέσων.
Επιπλέον, εξαιρετικά σημαντική θεωρούμε τη μετατροπή των μεγάλων αστικών κέντρων σε προορισμούς city break και συνεδριακού τουρισμού, αρχής γενομένης από την Αθήνα.
Η ανάπτυξη αυτής της μορφής τουρισμού μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην ανταγωνιστικότητα των τουριστικών επιχειρήσεων της πρωτεύουσας και στη βελτίωση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της, τα οποία μέχρι σήμερα δεν έχουν αναδειχθεί επαρκώς.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κερδίζουν έδαφος άλλες πόλεις όπως η Κωνσταντινούπολη, που πριν από μια δεκαπενταετία είχε λιγότερο τουρισμό από την Αθήνα, σήμερα όμως αποτελεί έναν από τους 5 κύριους προορισμούς city break στην Ευρώπη.
Βεβαίως για να γίνουν όποια βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, είναι απολύτως επιβεβλημένο
- να δημιουργηθεί συνεδριακό κέντρο και να προβληθεί σωστά ο συνεδριακός τουρισμός,
- να αντιμετωπιστεί η εγκληματικότητα και να βελτιωθούν οι συνθήκες καθαριότητας στο ιστορικό κέντρο της πόλης,
- Και βεβαίως, να μην υπάρχουν φαινόμενα όπως της προηγούμενης εβδομάδας, όταν ολιγάριθμοι συνδικαλιστές απέκλειαν τα κεντρικά ξενοδοχεία της Αθήνας.
Αυτά είναι πράγματα ανεπίτρεπτα.
Τριτοκοσμικά και εντελώς παράδοξα.
Όπως τριτοκοσμικό και απαράδεκτο είναι να κλείνει η Ακρόπολη από απεργούς ή να μη μπορούμε επιτέλους σε αυτή τη χώρα να καταλάβουμε ότι τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι δε μπορούν να λειτουργούν με ωράριο δημοσίων υπηρεσιών.
Όλες αυτές οι παθογένειες, έχουν σαν μόνο αποτέλεσμα να καταστρέφουν τον ελληνικό τουρισμό, να φθείρουν την εικόνα μας, να μειώνουν τις θέσεις εργασίας και να μας κάνουν όλους φτωχότερους.
Το μάρμαρο το πληρώνει ο εργαζόμενος.
Οι «εξ επαγγέλματος επαναστάτες» που λογίζονται ότι προασπίζουν τα εργασιακά κεκτημένα, στέλνουν το λογαριασμό σε όσους δουλεύουν στον τουρισμό.
Τόσο απλά. Τόσο άδικα.
Τέλος, είναι κρίσιμο να ληφθούν μέτρα για την ανάπτυξη του ‘πράσινου τουρισμού’.
Ενός είδους που αναπτύσσεται γύρω από τη φιλοσοφία της αειφορικότητας.
Με γνώμονα το σεβασμό στο περιβάλλον υπαγορεύει νέες συνήθειες για τον επιχειρηματία και τον καταναλωτή.
Ουσιαστικά πρόκειται για απλές πρακτικές που μειώνουν το λειτουργικό κόστος μιας επιχείρησης και συνοψίζονται στα 4 R :
Reduce , Reuse , Recycle , Respect .
Το εξηγώ καλύτερα με παραδείγματα…
Το να χρησιμοποιήσει ένα ξενοδοχείο τα οργανικά υπολείμματα της κουζίνας για την παραγωγή ενέργειας είναι μια τέτοια πρακτική.
Το να μην απαιτεί ο πελάτης καθημερινά καινούργιες πετσέτες και σεντόνια, άρα να μη σπαταλιέται αλόγιστα νερό, ή το να ανακυκλώνει τα απορρίμματά του ο ξενοδόχος είναι τέτοιες πρακτικές.
Υπάρχει σχετική τεχνογνωσία σε μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων και στην Ελλάδα.
Στόχος όμως είναι να διαδοθεί και στον πιο μικρό επιχειρηματία, στον πιο απομακρυσμένο τουριστικό προορισμό.
Κυρίες και κύριοι,
Η οικονομική κρίση οδηγεί σε απώλειες τον ελληνικό τουρισμό.
Η ανάγκη για άμεση λήψη μέτρων είναι αδιαμφισβήτητη αν θέλουμε να μπει φρένο στις απώλειες αυτές και να δημιουργηθούν ξανά συνθήκες ανάπτυξης.
Ωστόσο, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι η δύσκολη συγκυρία της κρίσης είχε και θετική όψη.
Ώθησε πολλούς επιχειρηματίες του τουρισμού να αναζητήσουν τρόπους να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί.
Βελτιώνοντας τις υποδομές τους.
Εξελίσσοντας το μοντέλο διοίκησης των επιχειρήσεών τους.
Αναγνωρίζοντας το ειδικό βάρος των νέων τεχνολογιών και ισορροπώντας καλύτερα το κόστος με την ποιότητα των υπηρεσιών τους.
Από την άλλη, ανέδειξε νέες μορφές επιχειρηματικότητας, με μικρότερο κόστος για τον επιχειρηματία, καλύτερα προσαρμοσμένες στις συνήθειες του καταναλωτή.
Να σας πω ένα παράδειγμα…
Στη Χίο, όπου βρέθηκα πολύ πρόσφατα, συναντήθηκα με δύο νέους επιχειρηματίες, πρώην εργαζόμενους σε εταιρεία παροχής επικοινωνιών, από την Αθήνα.
Έχουν εγκατασταθεί στα Μεστά, όπου διατηρούν ηλεκτρονικό ταξιδιωτικό πρακτορείο.
Εξαιρετικά προσοδοφόρο.
Με ελάχιστο λειτουργικό κόστος.
Προσανατολισμένο στην αυξανόμενη τάση του e - booking .
Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία τους στις νέες τεχνολογίες, ξέφυγαν από τα παραδοσιακά μοντέλα του επιχειρείν.
Και νομίζω, καταφέρνουν να περάσουν ένα πολύ επίκαιρο μήνυμα.
Ότι μια δύσκολη συγκυρία εκτός από κινδύνους κρύβει μεγάλες δυνατότητες.
Υπάρχουν ευκαιρίες να συμμαζευτούν τα λειτουργικά κόστη.
Για να τις βρεις, χρειάζεται βεβαίως να τις ψάξεις.
Τίποτα δε χαρίζεται.
Ιδίως στη σημερινή συγκυρία η προσωπική κινητοποίηση του καθένα είναι πιο επιβεβλημένη από ποτέ άλλοτε.
Οι επιχειρηματίες του τουρισμού χρειάζεται περισσότερο να στηρίζονται στις δικές τους δυνάμεις.
Να κινητοποιήσουν καλύτερα την ευρηματικότητά τους.
Να αφήσουν στην άκρη τα σπασμένα δεκανίκια του κράτους.
Να απελευθερώσουν στο 100% τις δικές τους δυνατότητες.
Αγαπητοί σύνεδροι,
Δυστυχώς, για τον τομέα του τουρισμού, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. δεν ψάχνει ευκαιρίες.
Συνεχίζει αυτά που εμείς ξεκινήσαμε.
Νομοθετεί αυτά που εμείς προτείναμε.
Καταργεί όσα ωφέλημα αφήσαμε στον τόπο.
Όχι μόνο αυτά, αλλά…
Αυξάνοντας το Φ.Π.Α., καθιστά ακόμα πιο δύσκολο για τους επιχειρηματίες να επιβιώσουν στην κρίση.
Για τη Νέα Δημοκρατία, η συγκυρία αυτή μπορεί να αποβεί εποικοδομητική.
Ασκούμε κριτική στα όσα δε γίνονται.
Θέτουμε στόχους.
Κινητοποιούμαστε και συσπειρωνόμαστε γύρω από αυτούς. - - Συντασσόμαστε στην ανάγκη σε αυτή τη δύσκολη περίοδο για την ελληνική οικονομία ο Ελληνικός τουρισμός να συνεχίσει να είναι πρωταγωνιστής.
- - Βρισκόμαστε δίπλα στους εκπροσώπους του τουριστικού κλάδου. Είτε αυτοί είναι οι επιχειρηματίες, είτε οι εργαζόμενοι, είτε οι άνθρωποι των συλλογικών φορέων.
- - Καταγράφουμε τις ανάγκες και τα αιτήματά τους.
- - Βλέπουμε τι πήγε και τι δεν πήγε καλά τα προηγούμενα χρόνια.
- - Χαρτογραφούμε την αγορά και τα δεδομένα που διεθνώς διαμορφώνονται.
- - Σχεδιάζουμε με προσεκτικά βήματα χωρίς βιασύνες, χωρίς εξυπνακισμούς μια νέα πολιτική τουρισμού.
Στόχος μας ένα μακρόπνοο σχέδιο που θα υπερβαίνει το εφήμερο και το βραχυπρόθεσμο.
Ένα σχέδιο που υπερβαίνει τετριμμένα στερεότυπα, εύκολες λύσεις και ξαναζεσταμένες συνταγές του παρελθόντος.
Ένα σχέδιο φιλόδοξο και δυναμικό, όσο και των ανταγωνιστών μας, και ακόμα καλύτερο.
Γιατί μπροστά πας μόνο αν βάζεις μεγάλους στόχους.
Ο ελληνικός τουρισμός μπορεί και πρέπει να γίνει πρωτοπόρος, ηγέτης, καλύτερος και δυνατότερος.
Έτσι μόνο θα φέρουμε και πάλι την Ελλάδα στην πρωτιά των προτιμήσεων.
Αυτή η θέση μας αξίζει.
Αυτή η ευκαιρία είναι δική μας.
Αυτή η προοπτική ανήκει σε όλους τους Έλληνες.
Σας ευχαριστώ πολύ. 

Δεν υπάρχουν σχόλια :