Γονείς αλλά και ειδικοί αναρωτιούνται και αναζητούν τις αιτίες που οδηγούν νεαρούς υπεράνω υποψίας στις ένοπλες οργανώσεις
Υπάρχει άραγε ένα «θερμοκήπιο» όπου μπορεί να παραχθεί το «καλούπι» του τρομοκράτη; Το οικογενειακό περιβάλλον, στοιχεία του χαρακτήρα ενός ατόμου, οι συναναστροφές του αλλά και οι κοινωνικές συνθήκες αποτελούν παράγοντες που μπορεί να το οδηγήσουν να ενταχθεί σε ένοπλες οργανώσεις; Πρόκειται για ερωτήματα που τριβελίζουν το μυαλό πολλών γονέων, ιδίως μετά την περίπτωση του Λάμπρου Φούντα: ενός νέου ανθρώπου, από ευκατάστατη οικογένεια γιατρών, εγγονού ιερέα και ανιψιού πρώην βουλευτή. Ο ίδιος ήταν βιολόγος και εργαζόταν σε αλυσίδα διαγνωστικών κέντρων - εξαιρετικός στη δουλειά του. Με άλλα λόγια, κανείς δεν περίμενε ότι ο Φούντας, ο οποίος σκοτώθηκε ξημερώματα 11ης Μαρτίου στη ....
.... Δάφνη από σφαίρες αστυνομικών, θα είχε αυτή την κατάληξη.
Παιδιά ιερέα, του πατέρα Τριαντάφυλλου, είναι και οι αδελφοί Ξηροί, εκ των οποίων ο ένας- ο Σάββας - είναι αγιογράφος. Παιδί ιερέα ήταν και η Γκούντρουν Ενσλιν , ιδρυτικό μέλος της Φράξιας Κόκκινος Στρατός και σύντροφος του ηγέτη της οργάνωσης Αντρέα Μπάαντερ. Ο Ρολφ Πόλε, νομικός και δημοσιογράφος, ο οποίος είχε καταδικαστεί με την κατηγορία ότι συμμετείχε στη «συμμορία Μπάαντερ- Μάινχοφ», είχε πει αναφερόμενος στην Ουρλίκε Μάινχοφ (πέρασε στην παρανομία το 1970): «Μεγαλώσαμε στις δεκαετίες του ΄40 και του ΄50 σε μια πατριαρχική, πουριτανική, μεταφασιστική κοινωνία...». Είναι αυτή μια εξήγηση;
Οικογένεια και αντίδραση
«Ο λαός συνηθίζει να λέει “παπά παιδί, διαόλου εγγόνι”, αλλά αυτό δεν είναι ο κανόνας. Είναι απλώς μια ένδειξηη οποία υποδηλώνει ότι ένα παιδί που μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον με απειλές, με τιμωρίες, με αυστηρότητες είναι δυνατόν να αντιδράσει άσχημα. Και τούτο διότι παρουσιάζεται ένας θεός τιμωρός, εισαγγελέας, ο οποίος είναι φτιαγμένος για μέτρα των παλαιότερων αυταρχικών κοινωνιών» εξηγεί η καθηγήτρια στο Τμήμα Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κυρία Δήμητρα Κούκουρα. Οπως σημειώνει, στην αντίδραση των παιδιών μπορεί να συντελέσει η απόρριψη της κοινωνίας προς τον ίδιο τον ιερέα και την οικογένειά του, διότι το λειτούργημα του ιερέα δεν προκαλεί πάντοτε τον σεβασμό. Βεβαίως- συνεχίζειυπάρχουν οικογένειες ιερέων που έχουν αναθρέψει θαυμάσια παιδιά. Η κυρία Κούκουρα αποδίδει τις αντιδράσεις των παιδιών «και στην κοινωνική πίεση η οποία άλλοτε θεωρεί τον ιερέα εξωτικό για τα σύγχρονα μέσα όταν φέρει το κατά τα άλλα τίμιο ράσο, ή έχει υπερβολικές απαιτήσεις και ζητεί από τον ίδιο και την οικογένειά του να είναι πρότυπα στην κοινωνία χωρίς περιθώρια καμίας παρέκκλισης» .
Σύμφωνα με τον διευθυντή Ερευνών στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) και αντιπρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων κ. Ν. Φακιολά, τα παιδιά τα οποία στην ενήλικη ζωή τους εντάσσονται σε τρομοκρατικές οργανώσεις αντιμετωπίζουν συνήθως σοβαρά προβλήματα (εργασιακά, οικονομικά, κοινωνικά) στο οικογενειακό περιβάλλον τους. Επίσης μπορεί να έχουν πρόβλημα επικοινωνίας, να μην έχουν φίλους, να νιώθουν αβεβαιότητα για το μέλλον τους. «Τα παιδιά έχουν ζωντάνια και πάθος για να αλλάξουν τα πράγματα. Λανθασμένα θεωρούν ότι με την τυφλή βία μπορούν να αλλάξουν το καπιταλιστικό σύστημα. Αυτή η τακτική όμως δεν οδηγεί πουθενά» δηλώνει ο κ. Φακιολάς.
Από την πλευρά της, η ψυχολόγος- γνωσιακή ψυχοθεραπεύτρια κυρία Ασημίνα Χριστοπούλου αναφέρει ότι το πολιτικό υπόβαθρο μιας οικογένειας δεν παίζει πάντοτε ρόλο. «Βλέπουμε και παιδιά που ανήκουν στον αναρχικό χώρο τα οποία προέρχονται από δεξιές οικογένειες» διευκρινίζει. Οπως σημειώνει, όταν η οικογένεια δεν δείχνει ενδιαφέρον στο παιδί και δεν το διαπαιδαγωγεί σωστά μπορεί αυτό να παρασυρθεί από κάποιες ομάδες. Επίσης, λέει, υπάρχουν παιδιά που μεγαλώνουν σε ένα κοινωνικό περιβάλλον χωρίς αισιοδοξία. «Δεν ελπίζουν ότι θα καταφέρουν να επιτύχουν μεγαλώνοντας, δεν πιστεύουν ότι η πολιτεία μπορεί να τους αποκαταστήσει επαγγελματικά. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί επιθετικούς νέους ανθρώπους. Η οικογένεια όμως πρέπει να μάθει στους νέους πώς να εκφράσουν την ένταση, το άγχος και την επιθετικότητα».
Οχι «προσωπικότητα τρομοκράτη»
«Δεν υπάρχει συγκεκριμένο προφίλ των ανθρώπων που συμμετέχουν σε τρομοκρατικές οργανώσεις, ενώ χαρακτηριστικά όπως η αντικοινωνικότητα ή η έλλειψη ενσυναισθησίας μπορεί να απαντηθούν και σε ανθρώπους οι οποίοι δεν εμπλέκονται με την τρομοκρατία» τονίζει ο ψυχίατρος, διευθυντής Ψυχικής Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας στο Κέντρο για τη Μελέτη και την Πρόληψη της Κακοποίησης- Παραμέλησης των Παιδιών του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού κ. Γ. Νικολαΐδης. «Ο ίδιος χαρακτήρας αν βρεθεί σε άλλη κοινωνία, μια διαφορετική στιγμή, μπορεί να εκφραστεί με άλλα μέσα και άλλους τρόπους» τονίζει.
KΡΟΙΣΟΙ, ΩΡΑΙΟΙ ΚΑΙ ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΟΙ
Οσάμα μπιν Λάντεν
Τη δεκαετία του 1970 ο Οσάμα μπιν Λάντεν ήταν ένας κομψός πλεϊμπόι,περισσότερο γνωστός στους αριστοκρατικούς δρόμους του Κένσινγκτον και στα χρηματιστηριακά γραφεία του Σίτι του Λονδίνου παρά στους κύκλους των εξτρεμιστών μαχητών του Ισλάμ.
Ούλρικε Μάινχοφ
Ακόμη και σήμερα η γερμανική κοινωνία προσπαθεί να απαντήσει στο ερώτημα πώς μία επιτυχημένη 35χρονη δημοσιογράφος εγκατέλειψε ξαφνικά την καριέρα και τις κόρες της για να περάσει στην παρανομία της ένοπλης ακροαριστερής τρομοκρατίας και να μετατραπεί σε «υπ΄ αριθμόν 1 κίνδυνο» για το κράτος.
«Τζιχάντ Τζέιν»
Η 46χρονη «Τζιχάντ Τζέιν»,το πραγματικό όνομα της οποίας είναιΚολίν ΛαΡόουζ, δεν θα μπορούσε να διαφέρει περισσότερο από το προφίλ ενός ισλαμιστή τρομοκράτη: Γέννημα θρέμμα Αμερικανίδα,ξανθιά,διαζευγμένη και πρόθυμη να γίνει μάρτυρας για χάρη του Αλλάχ.Συνελήφθη με την κατηγορία της συμμετοχής σε συνωμοσία ισλαμιστών για τη δολοφονία του δανού σκιτσογράφου που είχε προσβάλει τον Μωάμεθ.
Ομάρ Φαρούκ Αμπντουλμουταλάμπ
«Είμαι ο πρώτος από πολλούς άλλους» δήλωσε στους ανακριτές ο 23χρονος Νιγηριανός ο οποίος προσπάθησε να ανατινάξει αεροσκάφος της Delta Αirlines με 290 ανθρώπους,ανήμερα τα Χριστούγεννα του 2009. Και όμως,ο νεαρός επίδοξος τρομοκράτης είναι γιος πάμπλουτου τραπεζίτη και πρώην υπουργού Οικονομικών της Νιγηρίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου